Phising

Phishing – co to jest?

To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić klienta do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie klient ma przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.

Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?

  •     niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki
  •     bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można zdobyć
  •     podejrzanych logowań na koncie
  •     problemów z kontem lub płatnością
  •     niekompletnych danych, które należy potwierdzić
  •     niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić.

Jak przebiega takie oszustwo?

  •     Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy.
  •     Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.
  •     Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku.
  •     Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.
  •     Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.
  •     Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
  •     Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie?
  •     Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.

Jak się chronić?

  •     Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
  •     Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
  •     Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie.